Återvinning och avfallshantering

Starbucks har åtagit sig att ge betydande minskning och återanvändning av avfall som genereras av butikerna, och återvinning är bara ett sätt vi gör det här.

Starbucks Recycling And Reducing Waste

Återvinning kan verka som en enkel och okomplicerad verksamhet, men det är faktiskt extremt utmanande. Det finns inte bara kommunala hinder för framgångsrik återvinning i många städer, det kräver också betydande beteendeförändringar för att få det att hända. En sak som har hamnat i fel papperskorg kan räcka för att hela behållaren kan anses vara icke-återvinningsbar av transportören. Kommuner, hyresvärdar, kunder, baristas och närliggande företag måste alla arbeta tillsammans för att se till att återvinningsbara material inte hamnar i restavfallet.

Vårt mål

2015 planeras det för att vi ska få återvinningsmöjligheter i alla butiker där vi kontrollerar avfallsförbränningen och servera 5% av drycken i flergångkoppar.

Vad vi har gjort

Trots många utmaningar har vi infört åtgärder för återvinning och minskning av avfall på många fronter.

Återvinning i butiker

När vi tittar på avfallet som genereras i en Starbucks butik, ligger det mesta bakom disken eller i backroom i form av kartonger, mjölkkartonger, sirapflaskor och kaffesump. Många av butikerna återvinner dessa material, men för att det görs bakom disken är det något som kunderna vanligtvis inte ser. Vad de ser är vad som händer i caféområdet.

Hur väl vi lyckas med återvinning beror på om det finns kommersiella återvinningsmöjligheter där butikerna ligger. Trots att riktlinjerna säger att butikerna ska återvinna, finns det ofta utmaningar att göra detta i praktiken, både när det gäller kundens uppfattning av de tjänster som erbjuds och själva tjänsten. Dessutom har olika kommersiella återvinningsföretag olika regler för vilket material de accepterar, så vi kan inte göra samma helhetsomfattande installation i alla butiker. Och för butiker som ligger i vissa typer av lokaler, som köpcentra, är det ofta hyresvärden som hanterar avfallshantering och återvinning.

Trots dessa utmaningar fokuserar vi på att samarbeta med andra för att göra det lättare att återvinna både för oss och för våra kunder.

Mer hållbara koppar

Genom åren har Starbucks lanserat flera åtgärder för att minska miljöpåverkan av engångskoppar.

1997 utvecklade vi den återvinningsbara pappremmen som skyddar våra kunder mot varma drycker och innebär att vi inte behöver använda "dubbla koppar".

Under 2006 lanserade vi branschens första kartongkopp för heta drycker med 10% återvunna fibrer från konsumtionsavfall.

Under 2008 använde vi en ny plastkopp som har mindre miljöpåverkan än plastkopparna vi tidigare hade.

Under 2009 organiserade vi toppmötet i Cup Summit i Seattle där alla ledare inom kartong- och plastkoncept möttes för att komma överens om kriterier för en omfattande lösning för en återvinningsbar kopp.

Under 2010 fortsatte vi arbetet genom att arrangera ett nytt toppmöte där flera projekt för att främja återvinning av koppar bearbetades och vi fick hjälp av akademiska experter på systemtänkande från MIT.

Under 2011 möttes deltagare från det föregående mötet igen på MIT för att berätta om framstegen i handlingsplanerna vid de tidigare Cup Summit mötena. De bjöd in ett antal representanter från alla led i värdekedjan för kartong och plastkoppar, däribland kommuner, råvaruleverantörer, producenter, återförsäljare och dryckesföretag, återvinningsföretag, icke-statliga organisationer och akademiska experter.

Vi är engagerade i att göra mer och fortsätter att leta efter nya sätt att minska miljöpåverkan som orsakas av engångskoppar och andra förpackningsmaterial.

Återanvändbara koppar

Huruvida vi lyckas minska den miljöpåverkan som orsakas av kopparna beror på huruvida vi lyckas med två sammankopplade åtgärder: utveckling av lösningar med återvinningsbara koppar och en dramatisk ökning av kundernas användning av återanvändbar koppar. Många av kunderna försöker också minska de miljöpåverkan de orsakar, precis som vi gör.

Kompost

Kaffesump till din trädgård lanserades 1995 och ger intresserade kunder en fri påse med 2,27 kg kaffesump som ger näring till marken. När kommersiell kompostering finns tillgänglig, kan många butiker också undvika att skicka resterande kaffesump och matavfall till restavfallet.