Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Skip to main content
About-Us-Page

Om oss

Det sker miljontals gånger varje vecka - en kund får en kopp från en av Starbucks baristas - men varje möte mellan kund och barista är unikt

Det tar bara ett ögonblick - en hand lyfter över disken för att ge en kopp till en annan utsträckt hand.

Men det är ett möte…

Vi ser till att allt vi gör visar respekt för detta möte. Från vårt starka engagemang för kaffe av bästa kvalitet i världen, till att möta våra kunder och stödja samhällen för att driva vår verksamhet på ett ansvarsfullt sätt.

Från det som var en fristående butik för nästan 40 år sedan har vi överallt, vart vi än varit, försökt göra det lite bättre för varje gång.

 

Vårt arv

Vi går till jobbet varje dag med en önskan om att göra två saker: dela gott kaffe med våra vänner och att göra världen till en bättre plats.

Så tänkte vi när den första Starbucksaffären öppnade 1971, och så tänker vi idag.

På den tiden bestod bolaget av en affär i det historiska Pike Place Market i Seattle. Butiken var liten, men Starbucks kaffe tillverkades av de finaste nyrostade, hela kaffebönorna. Namnet är inspirerat av Moby Dick och för tankarna till äventyrliga färjor på stora havet och frakttraditionen till de första kaffehandlarna.

År 1981 gick Howard Schultz (Starbucks ordförande, VD och koncernchef) in för en Starbucks-butik för första gången. Från den första koppen Sumatra-kaffe tyckte Howard om Starbucks och började där ett år senare.

Ett år senare, 1983, reste Howard till Italien och inspirerades av de italienska caféerna och den romantiska kaffeupplevelsen. Han hade en vision att föra den italienska kaffetraditionen till USA. En plats för en bra konversation och känsla av gemenskap En tredje plats som är ett mellanting av arbete och hem. Han slutade på Starbucks under en kort tid att starta sitt eget kaffehus, Il Giornale, och återvände i augusti 1987 för att köpa Starbucks med hjälp av lokala investerare.

Helt från början ville Starbucks vara ett annat företag. Ett företag som inte bara betonade kaffe och den rika traditionen, men också gav en känsla av gemenskap.

Affärsidén är att inspirera och lyfta människor - en person, en kopp och ett samhälle i taget.

Idag har Starbucks mer än 17 400 butiker i 60 länder och är världsledande inom att rosteri och försäljning av specialkaffe. Och med varje kopp vi serverar, vill vi förmedla både vårt arv och en enastående upplevelse.

 

Starbucks Mission

To inspire and nurture the human spirit – one person, one cup and one neighbourhood at a time.

 

Starbucks verdier

Med våra partnere, vår kaffe, och våra kunder i vår kärna, lever vi efter dessa tjänade:

Skapa en varm kultur där alla ska känna sig välkomna.

Hantera med mot, utmana status quo, och andra sätt att växa på, både för företaget, men också för varandra.

Å vara till stad, skapa relationer med öppenhet, ärlighet och respekt.

Vi leverer vårt bästa i alt vi gör, och håller oss själva ansvariga för våra resultat.

Vi är drevet genom prestasjon, genom ögonen till mänskligheten.